Projekt

Kraków to znacznie więcej niż tylko Wawel i Stare Miasto. Miasto, rozwijając w czasie, zmieniało się też w przestrzeni, stale rosnąc. W jego granice wchodzą dziś tereny wielu innych dawnych miejscowości: kilku miast oraz wielu wiosek i folwarków.

Średniowieczny Kraków – mieszczący się w obrębie murów miejskich (dzisiejszych Plant) pod koniec XVIII wieku rozszerzył się o Kazimierz i Kleparz (do tej pory osobne miasta) oraz przedmieścia (np. Stradom czy Piasek).

Już w XX w. miasto kilkukrotnie powiększało swój obszar. W 1910 r. powstał tzw. Wielki Kraków, gdy włączono okoliczne wsie.  W 1915 r. Kraków połączył się z Podgórzem na drugim brzegu Wisły. W 1941 r. granice przesunęły okupacyjne władze niemieckie. W 1951 r. do miasta włączono Nową Hutę. Ostatnie większe poszerzenie granic miało miejsce w 1973 r., gdy częścią miasta stały się m.in.: Swoszowice, Olszanica, Tyniec, Rybitwy czy Wyciąże.


Projektując grę „Kod Krakowa”, chcieliśmy uwzględnić zarówno historyczne zróżnicowanie miasta, jak i mechanikę gry. Zdecydowaliśmy się zatem podzielić nasz Kraków na dwadzieścia dzielnic, odstępując w kilku przypadkach od obecnych administracyjnych granic osiemnastu dzielnic miasta. Z obecnej XIII Dzielnicy Podgórze wyodrębniliśmy Płaszów, ze Starego Miasta – Kazimierz, a z Dzielnicy VIII Dębniki wydzieliliśmy Ruczaj z Tyńcem. Razem potraktowaliśmy za to dwie osobne dzielnice: Bieńczyce i Mistrzejowice.

Logice gry podporządkowany był też wybór i ilość miejsc w każdej z dzielnic. Ciekawych czy zabytkowych obiektów ma każda z nich oczywiście znacznie więcej. Mamy nadzieję, że „Kod Krakowa” zachęci was do ich dalszego odkrywania.

Każde z występujących w grze miejsce ma dwie charakterystyczne cechy – Atrybuty. W grze jest ich sześć, choć oczywiście są miejsca, jak choćby Rynek Główny, które łączą w sobie wszystkie występujące w grze Atrybuty, a pewnie można byłoby przypisać mu jeszcze wiele innych cech, o których nie tutaj wspominaliśmy, a które z pewnością przyjdą Wam do głowy.

Bo właśnie o to chodzi, żebyście  grając w „Kod Krakowa” i czytając informacje na zintegrowanej z nią internetowej platformie wiedzy zastanowili się nad skarbami, jakie kryje nasze miasto – i to nie tylko w zabytkowym centrum, ale także w nowych, odległych dzielnicach, w których żyje większość mieszkańców. Wystarczy tylko uważnie rozejrzeć się dookoła, poszukać i zbadać.

Realizacja:

Współpraca:

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

Autor gry: Wojciech Rzadek
Ilustracje: Monika Mucha
Konsultacja merytoryczna: dr Marcin Jarząbek, dr Tomasz Majkowski
Autorzy tekstów: Marcin Jarząbek, Grzegorz Kuziel, Patryk Masny
Opracowanie tekstów: Biserka Čejović, Aleksandra Marczuk
Opracowanie graficzne: Monika Mucha
Desktop Publishing: Piotr Poniedziałek
Autorka scenariuszy zajęć z wykorzystaniem gry: Biserka Čejović
Opracowanie strony internetowej: Mateusz Błach
Koncepcja i scenariusz projektu: Iwona Haberny